Viscositeit is een fysische materiaaleigenschap. Het is de eigenschap van een vloeistof die aangeeft in welke mate deze weerstand biedt tegen vervorming door afschuifspanning (kracht gedeeld door de oppervlakte). Viscositeit is sterk afhankelijk van de temperatuur. Als de temperatuur stijgt zal de vloeistof dunner worden, als de temperatuur zakt zal de vloeistof stroperiger worden.

De ISO classificatie wordt gebruikt in de machinebouw. De referentietemperatuur van 40°C is gekozen omdat deze temperatuur tijden bedrijf vaak voorkomt. De waarden zijn uitgedrukt in cSt (centistokes). De voorgeschreven ISO classificatie staat beschreven in het handboek van de machine.

De SEA Engine classificatie wordt voornamelijk gebruikt in de automotive industrie en betreft een classificatie van motorolie. een SAE 15W40 staat voor en multigrade en SAE 40 voor een monograde. Het eerste nummer refereert naar de viscositeitsklasse bij lage temperatuur (W = winter terwijl het tweede getal (40) refereert naar de viscositeitsklasse bij hoge temperatuur. De voorgeschreven SAE classificatie staat veelal beschreven in het handboek van de motor/voertuig. Naast SAE Engine classificatie bestaat er ook de SAE Gear classificatie wat betrekking heeft op tandwieltoepassingen zoals transmissies en differentiëlen.

AGMA classificatie wordt uitsluitend gebruikt bij industriële tandwieloliën. Veelal wordt de ISO classificatie voorgeschreven.

In het overzicht hieronder kunnen de diverse classificaties met elkaar vergeleken worden om tot een juiste keuze te komen.

Viscosity flyer

  • Viscositeiten kunnen alleen horizontaal gelezen worden.
  • Viscositeiten zijn gebaseerd op VI 95 single grade olie.
  • ISO en AGMA zijn gespecificeerd op 40 graden Celsius.
  • SAE 75W, 80W, 85W en 5W tot 25W zijn gespecificeerd op 100°C en ook bij lage temperaturen.
  • SAE 80 tot 250 en 20 tot 50 zijn gespecificeerd op 100°C.
  • Equivalente viscositeiten voor 100°F en 210°F worden getoond.